Här finner du svaren på de vanligaste frågorna som vi får inför ett besök på Parken Zoo.
Vad ingår i en dagsentré?
Vi tillämpar biljettsystemet ”all-inclusive” och därmed ingår alla parkens upplevelser i entrén. Kommer man en dag under sommaren då allt är öppet så ingår entré till djurparken, fria åk i nöjesparken & entré till badet.
Måste jag förboka mitt besök?
Ja, för att vara garanterad en plats behöver du förboka ditt besök. Detta gäller för såväl entrébiljetter som säsongskort. Vi har begränsat med platser i parken per dag och platserna kan därför ta slut.
Vi vill bara åka karuseller?
I entréavgiften ingår åk i karuseller – så det är bara att åka!
Kan man bara åka till parken och bada?
Nej, från och med 2017 så är badet endast för Parken Zoo-gästerna så man kan inte köpa separat badbiljett.
Vi vill besöka Parken hur mycket som helst – hur gör vi?
Då är säsongskort bästa alternativet, vid tredje besöket har man ”tjänat in” köpet!
Säsongskorten finns att köpa i vår webbshop eller hos oss på Parken Zoo. Säsongskorten är personliga och måste registreras innan första användning. Registrering sker på vår hemsida eller på gästservice.
Hur köper man dagsbiljetter?
Dagsbiljetter köper du enklast i vår webbshop, gå till startsidan och klicka dig vidare till ”köp biljetter” Man kan också köpa dem på plats hos oss.
Får vi ta med oss hunden?
Nej, det är dessvärre inte tillåtet att ha med sig något husdjur till Parken Zoo, varken till djurparken, nöjesparken eller Parkenbadet.
Kan jag lämna parken för att hämta badkläder i bilen och sedan komma in igen?
Ja, säg till i gästservice innan du går ut så får du en stämpel på handen att visa när du går in igen.
Hur fungerar det med ledsagare?
I de fall du har en funktionsvariation som medför behov av ledsagare erbjuds den ledsagare som är i tjänst fri entré. Behovet av ledsagare ska styrkas med intyg. Har du fler ledsagare betalar de ordinarie pris, såvida du inte genom intyg kan styrka behovet av fler än en ledsagare.
Ledsagare och ledsagarintyg
Ledsagaren måste vara minst 16 år fyllda och kunna uppvisa legitimation och intyg. Intyget ska innehålla ditt namn samt en kort beskrivning av hur ditt behov av ledsagning ser ut. Vi godkänner intyg från vården, kommunen, skola samt assistansbolag.
Tillgänglighetsarmband
Om du behöver en ledsagare som hjälp i och ur en attraktion eller som stöd inför eller under åkupplevelsen får ni ett tillgänglighetsarband på Gästservice. Behovet ska styrkas med intyg. Tillgänglighetsarmbandet gäller endast för din ledsagare när ni tillsammans åker/besöker attraktionerna.
Servicehundar
Servicehundar i arbete är välkomna.
Ovan riktlinjer är framtagna av Svenska Nöjesparksföreningen 2019
Finns det skrindor eller barnvagnar?
Skrindor och barnvagnar finns att hyra vid vår huvudentré. Betalas i entrékassan.
Behöver vi kontanter?
Parken Zoo och Parken Zoo Camping & Stugby är helt kontantfria.
Hur hittar vi till Parken Zoo?
Följ skyltning Parken Zoo eller på adress Flackstavägen 13B 632 22 Eskilstuna, som är adressen till vår huvudentré.
Finns det någon karta över parkområdet?
Här kan du se och ladda ner en karta över Parken Zoo.
Får man använda engångsgrill?
Nej, man får inte använda grill inne på området på grund av brandrisken
Får man röka i parken?
Vi strävar efter att ha en rökfri park för att skydda våra besökare och djur.
Inne i djurparken är det inte tillåtet att röka men det går bra att besöka någon av de två rökrutorna som är belägna mellan badet och teatern.
Är Parken Zoo handikappvänligt?
Parken jobbar ständigt med att vara så lättåtkomligt för alla. Området är relativt ”platt” (det finns dock några backar). Handikappanpassade toaletter finns vid alla ställen där vi har toaletter.
Var finns första hjälpen?
Utrustning finns i Gästservice. Behöver ni omedelbar hjälp, fråga vem som helst i personalen.
Är det lätt att parkera?
Parken Zoo har två parkeringar som sköts av företaget Aimo Park: en vid huvudentrén (med begränsat antal platser) och en större vid badet. Titta ordentligt på skyltarna så att det är en Parken Zoo-parkering ni åker in på – köpcentret intill har egna parkeringar med egna parkeringsregler.
Om någon i familjen försvinner?
Kontakta någon i personalen så hjälper dem dig. På Gästservice finns det utropshjälp att få. Ett bra tips är att ”märka” ditt/dina barn med ditt mobiltelefonnummer så underlättar det sökandet efter ”borttappade föräldrar”. Klisterlappar finns i huvudentréns kassor.
Är mitt barn för litet på åkattraktionerna?
Av säkerhetsskäl har vissa åkattraktioner speciella längdkrav. Se gällande längdgränser under fliken nöjespark. Det är alltid personalen som ansvarar över våra säkerhetsregler.
Får man mata djuren?
Endast personal får mata djuren. För mer information och tider gällande publika aktiviteter vänligen se dagens program
Vem kan vi fråga om hjälp eller information?
Ni kan alltid vända er till Gästservice vid huvudentrén.
Hur jobbar ni med personuppgifter ni tar in?
Här kan ni läsa mer om vår integritetspolicy.
Vi gillar att vara flexibla och försöker självklart underlätta för ert besök, läs mer här om hur vi tänker kring avbokningar/ombokningar i rådande tider:
Öppet köp 14 dagar
Man har alltid 14 dagars öppet köp gällande biljetter från att själva köpet har gjorts. Då har man möjlighet att avboka besöket tex vid sjukdom mm. Detta skall göras senast 10.00 ankomstdagen då Parken Zoo öppnar. Man kan således inte avboka under dagen då biljetterna börjat gälla.
Man mailar till info@parkenzoo.se och uppger sitt kvittonummer som börjar på 10 00 följt av 6 siffror.
När det gått mer än 14 dagar
Om man får ändrade planer och det har gått mer än 14 dagar kan man omboka sitt besök senast kl 10.00 den dag biljetten är giltig– detta sker genom att man klickar på länken längst ner på kvitto-mailet som man fick vid köpet. Tryck in ombokningskoden som även den finns längst ner på kvittot. Välj en annan dag inom samma prisnivå. Om bytet gått igenom kommer det upp en ruta som bekräftar att datumbytet är utfört. Man använder ursprungsbiljetten och noterar vilken dag man bytt till.
Om du har säsongskort och gjort en kostnadsfri platsbokning men inte kan gå
Du kan själv omboka till en ny dag.
Inte fått de digitala biljetterna?
Om du inte fått biljetter på din e-post, börja med att kolla så de inte kommit till skräpposten.
Kontakta oss annars så kan vi skicka om kvittot på nytt.
Vid problem med biljetterna går det bra att maila Gästservice så hjälper vi er så snart vi kan. info@parkenzoo.se